In het basisonderwijs leren alle kinderen lezen en schrijven, maar dit proces verloopt niet bij iedereen even vlot. Het tempo waarin kinderen deze vaardigheden ontwikkelen verschilt van kind tot kind. Sommige kinderen ervaren bijvoorbeeld moeite met het ontwikkelen van klankbewustzijn of het automatiseren van letter-klankkoppelingen. Voor deze kinderen kan een korte, gerichte interventie door een logopedist vaak helpen om de achterstand in te halen. Echter, bij sommige kinderen blijft het probleem ondanks extra hulp hardnekkig bestaan. In zulke gevallen spreken we niet langer van een leerprobleem, maar van een leerstoornis.
Dyslexie is een specifieke leerstoornis die invloed heeft op het lezen en spellen. Kinderen en volwassenen met dyslexie hebben vaak moeite met:
Deze moeilijkheden kunnen leiden tot frustratie en een verminderde motivatie om te lezen en schrijven.
De Stichting Dyslexie Nederland definieert dyslexie als volgt:
“Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren en vlot lezen en/of spellen op woordniveau dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperkingen.”
(SDN, De Jong, P.F., De Bree, H., Henneman, R., Loykens, E.H.M., Rolak, M., Struiksma, A.J.C., Verhoeven, L., & Wijnen, F.N.K. (2016). Dyslexie: diagnostiek en behandeling. Brochure van de Stichting Dyslexie Nederland)
Meer informatie over dyslexie en de ondersteuning die beschikbaar is, vindt u op de website van de Stichting Dyslexie Nederland: www.stichtingdyslexienederland.nl.
Hoe eerder dyslexie wordt herkend en behandeld, hoe beter de resultaten. Vroegtijdige interventie kan ernstige lees- en spellingsachterstanden voorkomen en het zelfvertrouwen van het kind vergroten.