De werkwijze van Logopediepraktijk GroeiTAAL is geïnspireerd door de principes van de Groeimindset, ontwikkeld door Carol S. Dweck. Met een groeimindset zien cliënten elke oefening als een kans om vooruitgang te boeken. In plaats van “ik kan het niet” zeggen ze: “ik kan het nog niet.” Deze positieve benadering helpt niet alleen om vaardigheden te ontwikkelen, maar stimuleert ook selfefficacy. Selfefficacy is het vertrouwen in je eigen bekwaamheid om een bepaalde taak tot een goed einde te brengen.
Bij GroeiTAAL maken we gebruik van de neuroplasticiteit van ons brein om gedragsverandering teweeg te brengen. Door oefening en ervaring kunnen we nieuwe verbindingen in de hersenen creëren. Dit geldt voor het verbeteren van spraak- en taalvaardigheden, maar ook voor revalidatie na hersenletsel.
GroeiTAAL in Dessel helpt kinderen en volwassenen hun grenzen te verleggen en hun zelfvertrouwen te versterken. Mocht je ergens aan twijfelen, laat het dan alleen aan je eigen grenzen zijn.
"The brain is like a muscle. Giving it a hard workout makes it stronger. You are in charge of your mind. You can help it grow by using it in the right way."
- Carol S. Dweck
Mijn naam is Tine Geuens. Naast een gepassioneerde logopedist ben ik ook moeder van twee tieners. In 2004 studeerde ik af als leerkracht lager onderwijs. Na mijn afstuderen gaf ik aanvankelijk les en bood ik individuele begeleiding aan volwassenen.
In 2017 maakte ik de overstap naar het onderwijs. Met veel passie en toewijding stond ik voor de klas en werkte ik de afgelopen jaren als zorgleerkracht in diverse basisscholen. Helaas zag ik binnen de schoolmuren regelmatig kinderen worstelen met prestatiedruk, waardoor ze faalangst ontwikkelden.
Om hierop in te spelen, volgde ik in 2018 een opleiding tot kindertalentenfluisteraar bij pedagoog/auteur Luk Dewulf. Deze opleiding leerde me niet alleen hoe ik groeidenken kan stimuleren, maar ook hoe ik mijn eigen talenten kan ontdekken. Ik ontdekte twee fundamentele talenten van mezelf: die van de “kansengever” en de “groeimotor”.
Dit zette me aan het denken en leidde ertoe dat ik in 2019 aan de grootste uitdaging van mijn leven begon. Ik schreef me in als werkstudent voor de vierjarige opleiding Logopedie en Audiologie aan Thomas More in Antwerpen.
Tijdens mijn studie bleef ik werken als zorgleerkracht en gaf ik freelance assertiviteitstrainingen en workshops over talentontwikkeling. In juni 2023 studeerde ik met grote onderscheiding af als logopedist. Als kers op de taart mocht ik tijdens de diploma-uitreiking de prijs van de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten (VVL) in ontvangst nemen voor de meest verdienstelijke student van dat jaar – een prachtige bekroning van vier jaar hard werken.
Hoewel mijn studiejaren een intensieve periode waren, bleek het achteraf de beste beslissing die ik ooit heb genomen. Alle puzzelstukjes die ik professioneel zocht, pasten eindelijk in elkaar. Ik startte meteen mijn eigen praktijk en begon met veel enthousiasme te werken. Daarnaast verving ik parttime een collega met moederschapsverlof in het AZ Voorkempen te Malle, waar ik op de afdeling geriatrie voornamelijk met ouderen met slikproblemen werkte. Bij afwezigheid van mijn collega mocht ik haar taken op de revalidatieafdeling overnemen, waar ik werkte met mensen met neurodegeneratieve aandoeningen of verworven stoornissen als gevolg van een CVA.
Inmiddels werk ik weer fulltime in mijn praktijk en specialiseer ik me in de behandeling van kinderen en volwassenen met ernstige spraakklankstoornissen. In dit kader heb ik al verschillende bijscholingen gevolgd en ben ik momenteel bezig om me als één van de eerste logopedisten in België te certificeren als PROMPT-therapeut.
PROMPT staat voor Prompts for Restructuring Oral Muscular Phonetic Targets. Het is een tactiel-kinesthetische benadering voor de behandeling van spraakklankstoornissen in een holistische context van communicatie. Met de PROMPT-techniek helpt de logopedist de cliënt bij het vormen van de juiste bewegingspatronen voor spraak, door specifieke spiergroepen te manipuleren. Zo kan een correct motorisch plan voor spraakbewegingen worden opgebouwd. Deze techniek wordt ingezet zowel kinderen als bij volwassenen met verworven spraakapraxie.
Als logopedist geloof ik sterk in het potentieel van elke cliënt en ben ik vastberaden om bij te dragen aan het verbeteren van hun communicatieve vaardigheden door middel van een positieve en talentgerichte benadering. Daarnaast hecht ik veel waarde aan een sterke therapeut-cliëntrelatie. Het opbouwen van een vertrouwensband met elke cliënt en hun familie is voor mij van onschatbare waarde.
Ik blijf voortdurend op zoek naar nieuwe inzichten en recente ontwikkelingen binnen mijn vakgebied. Mijn leergierigheid drijft me om mijn vaardigheden voortdurend te verbeteren, zodat ik mijn cliënten steeds de meest actuele en effectieve therapieën kan aanbieden.
Zullen we samen aan dit avontuur beginnen?
Met warme groeten,
Tine